Måleribranschens nyhetsbrev, augusti 2025

Sverige laddar för EuroSkills 2025 – möt Céline och hennes coach Leila

 

I september 2025 avgörs EuroSkills i danska Herning, och Sverige representeras av Célin som tillsammans med sin coach Leila förbereder sig intensivt för tävlingen.

– Det känns bra, vi ligger bra till. Hon är väldigt duktig och jag tror att hon har en bra chans, säger Leila som ser ljust på Célines möjligheter att ta medalj.

Förberedelserna sker i träningslokalen på Caparol där Céline tränar minst en gång i veckan. En stor förändring i årets tävling är att alla uppgifter nu är hemliga fram till tävlingsdagen. 

– Det handlar verkligen om att hitta rätt teknik och visa vem som är den bästa målaren, inte bara den som memorerat uppgiften bäst, förklarar Leila som är glad över det nya upplägget.

Enligt Leila är Célines största styrka hennes noggrannhet och yrkesstolthet. Hon lämnar aldrig något halvdant efter sig och är särskilt skicklig på tapetsering och bildöverföring. Den största utmaningen är hastighetsmomentet där deltagarna med kort varsel får ett mönster som ska målas under tidspress.

– Hon hatar det momentet! Men vi övar genom att jag chockar henne och ger henne olika hastighetsmoment att träna på. Jag har till och med bett andra länder att skicka sina övningar så hon får träna på olika sätt att mäta och utföra, berättar Leila.

En fördel för Céline är att hon jobbar som målare vid sidan av träningen, vilket ger henne värdefull praktisk erfarenhet. Leila är övertygad om att denna kombination av talang, träning och yrkeserfarenhet ger Céline goda chanser i Herning.

– Jag tror hon har en rejäl chans att ta medalj, så länge hon inte låter nervositeten ta över, avslutar Leila.

_________________________________________________________________________________

Skolverket ger tips inför införandet av GY25

Höstterminen 2025 är unik då nya gymnasieelever påbörjar sin utbildning inom den nya gymnasiereformen, Gy25. Skolverket, branscherna, rektorer och lärare har lagt ett stort arbete på att ta fram, sätta sig in i och implementera de nya ämnena. Lars Hanisch, utbildningsråd på Skolverket, ger tre tips till dig inför införandet av Gy25.

Tre tips från Skolverket

Vid terminsstarten i augusti så kommer alla elever som påbörjar sin utbildning på gymnasial nivå att läsa ämnen enligt Gy25, men elever som har påbörjat sin utbildning tidigare fortsätter att läsa enligt Gy11. Den största skillnaden i Gy25 är att alla ämnesplaner är utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, ett ämne kan ha en eller flera nivåer. Vill du läsa mer om Gy25 så hittar du den mera övergripande informationen på Skolverket.se i denna länk Gy25 – Ämnesbetyg på gymnasial nivå - Skolverket. Skolverket har även en särskild sida som riktar sig mot lärare med information och stöd som du kan använda vid införandet av Gy25 För dig som är lärare (Gy25) - Skolverket. Mycket av informationen och materialet på dessa sidor kan mycket väl användas av både lärare och skolledare vid bland annat fortbildningsinsatser och ämnesdialoger på skolan.

I Gy25 kommer eleverna i många ämnen kunna få undervisning under en längre sammanhållen period innan det slutliga betyget sätts.  Ämnen, examensmål, programmål och programstrukturer har uppdaterats för att passa för framta studier och en etablering i yrkeslivet. På Skolverket.se så hittar du ämnesplanerna kopplade till bygg- och anläggningsprogrammet via länken Program - Bygg- och anläggningsprogrammet (Gymnasieskolan) - Skolverket. Inom inriktningen måleri så har ämnet måleri delats för att bättre svara mot intentionerna med Gy25 och innehållet ligger nu i fyra ämnen; måleri, måleri – invändigt, måleri – utvändigt och måleri – äldre målningstekniker. 
Innehållet i processkursen ligger numera med i samtliga ämnesplaners centrala innehåll.

Skolverket rekommenderar att du som lärare sätter dig in i hur modellen och ämnesplanerna i Gy25 fungerar och avsätter tid till kollegiala diskussioner om utbildning, undervisning, bedömning och betygssättning. På Skolverket.se finns en guide uppdelad i två steg med olika fokusområden stöttar dig i modellen med Gy25. Lärarguiden Gy25 För dig som är lärare (Gy25) - Skolverket

_________________________________________________________________________________

Snart har MYN:s nya Youtubeserie premiär

Måleribranschens Yrkesnämnd lanserar under hösten en ny YouTube-serie som på ett personligt och engagerande sätt 
visar vägen in i målaryrket. "Resan mot nya mål(are)" följer två elever genom vardagen på måleriutbildningen – en satsning för att inspirera fler unga att välja yrket.

I serien får vi följa Valter och Thelma, två elever i årskurs två med måleriinriktning. Kamerateamet följer dem i skolan, hemma med familj och vänner, och genom olika utmaningar som visar både den kreativa och praktiska sidan av utbildningen.
– Det har varit väldigt roligt och lärorikt. Visst är det lite ovant att vara framför kameran, men det börjar släppa lite grann, berättar Valter som just nu sommarjobbar inom branschen.

För Thelma har inspelningarna varit en positiv upplevelse, även om kameravanan inte fanns från början:
– Alla i produktionen och de som har filmat har varit jättetrevliga och tydliga med att allting ska kännas bra, säger hon.

Båda eleverna lyfter fram målaryrkets kreativa och omväxlande karaktär som huvudanledningar till sitt yrkesval. Valter, som har flera hantverkare i släkten, uppskattar särskilt variationen.

Thelma instämmer och betonar yrkets oförutsägbarhet: 
– Man vet aldrig vad man ska få göra. Ingen dag är den andra lik, vilket gör jobbet spännande.

Inspelningsprocessen har gett båda eleverna nya insikter. Valter blev förvånad över omfattningen: 
– Jag fattade inte hur mycket som behöver spelas in för att få så lite som man klipper egentligen. Det är rätt sjukt hur mycket material som behövs.

En av seriens höjdpunkter var när Thelma målade om sin kusins rum – ett praktiskt exempel på hur utbildningen kan 
tillämpas i vardagen och skapa glädje för andra.

Se serien i höst
"Resan mot nya mål(are)" kommer att publiceras under hösten på YouTube och MYN:s sociala kanaler. Serien riktar sig till gymnasieelever och deras föräldrar, men är också värdefull för framtida vuxenelever, lärare, studie- och yrkesvägledare samt arbetsgivare som vill få en inblick i den moderna måleriutbildningen.

För yrkeslärare blir serien ett värdefullt verktyg för att visa upp utbildningen på ett modernt och tilltalande sätt. Arbetsgivare får möjlighet att se hur morgondagens medarbetare utbildas och förbereds för yrkeslivet.

Följ MYN:s kanaler för att inte missa premiären av denna spännande serie som visar vägen in i ett kreativt och utvecklande yrke.

_________________________________________________________________________________

Förändringar i Utbildningsavtalet

En ny avtalsrörelse har genomförts och måleribranschens parter har kommit överens om flera saker som ger förändringar i Utbildningsavtalet. Två viktiga förändringar är intressanta för lärare när ni förbereder elever inför utbildningen efter gymnasiet:

Teoriprovet kopplat till gesällprovet tas bort.  
Efter många år med teoriprov som en del av gesällprovet har parterna beslutat att återigen lägga fokus i gesällprovet på de rent yrkestekniska delarna. Anledningarna till att teoriprovet tas bort är flera. Teoriprovet har till exempel upplevts som svårt för lärlingarna och många har fått skriva provet åtskilliga gånger innan man klarat det. Parterna har som ambition att fler lärlingar ska nå ända fram till examen i yrket och teoriprovet kan vara en del i att allt färre gesällprov avlagts sedan teoriprovet infördes. Det har också funnits tekniska utmaningar i att kunna tillgodose behov hos lärlingar med funktionsnedsättningar och olika språkbrister. 
 
Teoridelarna är fortfarande viktiga och mycket ansvar ligger hos företaget, handledare och lärlingen själv att tillse att lärlingen har rätt teoretiska kunskaper, men parterna menar också att många elever redan fått teoretisk grundutbildning i gymnasieskolan eller på vuxenutbildningen. För lärlingar i individuell utbildning tas ett paket med studiehänvisningar och checklistor fram som stöd. Numera består gesällprovet alltså endast av ett yrkestekniskt prov. 

Automatisk dispens för Måleriföretagens medlemmar att anställa fler lärlingar. 
Måleribranschens parter har följt lågkonjunkturens inverkan på måleribranschen noga. Eftersom Lärlingsportalen varit nedstängd under en lång period är det svårt att veta hur många lärlingar som anställts, men bedömningen är att en betydande del av nästa generation målare kan ha lämnat branschen, eller haft svårt att etablera sig i den under de senaste två åren.  

För att möjliggöra för fler elever att få arbete i branschen, samt säkerställa att företag som vill och kan anställa lärlingar ska kunna göra detta, har måleribranschens parter beslutat att lätta på det regelverk som funnits kring förhållandet mellan utlärda och lärlingar på företaget.  

Regeländringen innebär att företag som är medlemmar i Måleriföretagen har automatisk dispens att anställa fler lärlingar än det som anges i utbildningsavtalet. Företaget kan ha lika många lärlingar som utlärda, men regelförändringen gäller endast när det avser elever som genomgått gymnasieskolans måleriinriktning.   

_________________________________________________________________________________

Validering

Redan före lågkonjunkturen vittnade många företag om att det var svårt att rekrytera personal. Behovet av fler lösningar för att identifiera kompetens ledde till ett flerårigt projekt som måleribranschens parter drivit för att utveckla en valideringsmodell för validering i skarp måleriproduktion. Det projektet börjar nu nå vägs ände. Modellen är klar och de flesta bitar har fallit på plats inför implementeringsarbetet som börjar i höst. Först ut är region Stockholm och Norrland som kommer att kunna 
erbjuda två valideringsmetoder, den traditionella via utbildade valideringscenter och den nya som görs i företagets verksamhet. 

_________________________________________________________________________________

Utbildningsplan och gesällprov granskas

Som en följd av att teoriprovet tagits bort i samband med gesällprovet har MYN beslutat att se över både gesällprovsbestämmelserna och utbildningsplanen för lärlingsutbildning.

Det är nästan 10 år sedan vi senast gjorde en revision av dokumenten och även om de fungerat bra och varit funktionella är det saker som förändrats under de år som gått. Branschen och yrket utvecklas ständigt och det är bra och hög tid att se över de skrivningar som finns för att kunna göra eventuella justeringar, säger Jonas Lindberg, kanslichef på MYN.

Utbildningsplanen, som finns publicerad på MYN:s hemsida, kommer att ses över och harmonieras med den kvalifikation som tagits fram för yrket byggnadsmålare. Samma arbetssätt som MYN använt i arbetet med ämnena i den nya gymnasiereformen, GY25. 
Det finns en relativt stor bredd i de kompetenser som en målare förväntas ha och de är alla dokumenterade i kvalifikationen som togs fram 2021. Kvalifikationen kommer att ligga som grund för arbetet med utbildningsplanen och den examination som finns för yrket, Detta är fullt naturligt, men ett arbete som släpat efter en tid, säger Jonas.

_________________________________________________________________________________

Uppdatering av Lärlingsportalen pågår

Lärlingsportalen har varit stängd under en längre tid i samband med att måleribranschens parter sett över samtliga gemensamma digitala system. Till följd av att Måleriportalen lagts ned är det nu beslutat att Lärlingsportalen ska byggas om till ett fristående system. Det medför ett antal större förändringar som MYN kommer att arbeta med under hösten. Förhoppningen är att systemet kan öppnas för företagen under sista kvartalet av 2025. Även nya funktioner för användare kommer att introduceras. Yrkeslärare har tillgång till Lärlingsportalen och kommer att ansvara för att registrera elever, precis som tidigare. 

En stor förändring blir att lärlingarna framöver själva ska ansvara för att rapportera sin utbildningstid, som arbetsgivarna sedan vidimerar i Lärlingsportalen. Förhoppningen är att lärlingarna på så sätt blir mer delaktiga och engagerade i sin egen utbildning, samtidigt som det underlättar för arbetsgivarna administrativt.