Måleribranschens nyhetsbrev, maj 2024
Här är Sveriges bästa målare 2024
Sandra Mellgren (andra plats), Céline Hansen (första plats) och Leon Thorby Löfberg (tredje plats).
Måleri är ett yrke som syns. Under dagarna vid Måleri-SM som ägde rum i Karlstad i april målade finalisterna sina från början vita tävlingsbås med skickliga och noggranna penseldrag. För varje minut som gick växte färgerna fram genom kulörer och tapeter. Céline Hansen från Västgöta Färgservice tog till slut hem förstaplatsen.
– Det känns helt overkligt. Jag trodde inte det här. Det har varit så mycket motgångar och jag visste knappt om jag skulle hinna klart, säger Céline.
De tävlande visade på en enorm kompetens och vid tävlingens slut syntes deras yrkesstolthet och hängivenhet på väggarna. De fem tävlingsmomenten var färgnyansering med ett hastighetsmoment, snickerimålning, tapetsering, fri dekoration och bildöverföring. Målarna fick under tävlingsdagarna bryta färg, jobba under tidspress, visa upp sina fingerfärdigheter och framhäva sina kreativa förmågor. De utmanades rejält och konkurrensen var hård men alla tog sig an tävlingen med bravur.
Till sist avgjordes allt och Céline Hansen utsågs till Sveriges bästa målare. Det var en chockad och lättad Céline som tog emot guldet efter att hon vid förra Måleri-SM 2022 kom på en andraplats och nu var tillbaka för att få revansch. På andra plats kom Sandra Mellgren från De La Gardiegymnasiet och på tredje plats kom Leon Thorby Löfberg från Kungsmadskolan. Susann Hallgren coachade både Céline och Sandra och Tord Magnusson var coach för Leon.
– En del knep har vi som vi tränat på och som uppenbarligen är framgångsrika. De är fantastiska, helt underbara. De är så väl värda det här, säger coach Susann Hallgren om Céline och Sandra.
Tävlingen lockade många engagerade besökare och dokumenterades även på sociala medier. Filmer och bilder med intervjuer och information publicerades på Instagram, Facebook och TikTok och fick stor uppmärksamhet. På den digitala plattformen TikTok har klipp från tävlingen visats över 700 000 gånger och spridits till många, framför allt yngre, användare. Via Instagram och Facebook nåddes sammanlagt tiotusentals konton och Måleri-SM blev en riktig publiksuccé.
Genom att låta unga målare från runt om i landet visa upp sin yrkeskompetens kan tävlingsverksamheten nå ut till nästa generations målare. Tävlingarna ökar engagemanget för måleribranschen och visar upp den stolthet som finns bland målare. Det blev mycket tydligt under Måleri-SM 2024 att framtiden är ljus och att morgondagens målare är här.
“Det kräver timmar och engagemang men slutprodukten blir fantastisk”
Alexandra Hagmer, Maja Olesen och Leon Thorby Löfberg.
Tord Magnusson coachade tre tävlande av totalt åtta deltagare vid årets Måleri-SM i Karlstad. Hans elever, Alexandra Hagmer, Maja Olesen och Leon Thorby Löfberg utbildar sig till målare på Kungsmadskolan i Växjö där intresset för Måleri-SM har varit enormt. Tävlingen har inte bara skapat engagemang hos eleverna utan väckt liv i hela skolan.
– Det kräver timmar och ett engagemang men slutprodukten blir fantastisk. Eleverna blir taggade och de får en plats där de kan tro på sig själva vilket kan resultera i att de väljer att fortsätta med yrket, säger Tord.
På Kungsmadskolan jobbar man hårt för att engagera eleverna i måleriyrket, och ett framgångsrikt tillvägagångssätt har varit att väcka intresse genom Måleri-SM. Det är inte bara de tävlande som blir upplyfta av sin medverkan, tävlingen engagerar hela skolan. Tord brukar involvera hela byggprogrammet och låta snickarna vara med och bygga väggar till målerieleverna.
– Alla blir bidragande. Även de i klassen som hjälper de andra som ska tävla. Jag har märkt i år att de i ettan och tvåan har blivit jätteinspirerade. De tävlande blir ambassadörer på skolan för de yngre.
Tord tycker att det är viktigt att målerilärare är uppmuntrande och visar förtroende för sina elever. Måleri-SM är en bra plattform för det.
– Det är viktigt att vi förmedlar värmen i yrket och visar att vi värnar om yrkesstoltheten. Det gäller också att visa att Måleri-SM är något som de inte kommer att ångra, att det är något som de kommer ha med sig hela livet. Det är en bra referens att ha varit med i tävlingen och det kan leda till så mycket mer, säger Tord.
En utmaning för både elever och skolor är att våga vara med och att mentalt förbereda sig inför medverkan i Måleri-SM, men Tord uppmanar skolor till att göra det trots att det tar tid.
– Vi är väldigt duktiga här i Växjö på att förbereda dem på tävlingsmomenten tidigt. I tvåan får eleverna testa dekorationsmålning och sådant som gör att de får en känsla för tävlingen. Då kan jag sälja in att det är det som de får göra i Måleri-SM. Om man kan så ett frö redan i ettan så är det jätteroligt, säger Tord.
Tord uppmuntrar andra målerilärare att ställa upp som coacher och att peppa sina elever till att ansöka till Måleri-SM. Han beskriver att det är roligt att få stå bredvid som coach och att det är givande i hans roll som lärare då han får lära känna sina elever bättre och se dem utvecklas.
– Det är ett kvitto på att det jag gör är rätt. Det viktigaste är att min glöd för måleriet ska synas genom hela deras gymnasietid.
Många deltagare på MYNs och BYNs gemensamma lärarkonferens
Under två intensiva dagar den 19-20 mars arrangerade MYN och BYN en gemensam konferens för yrkeslärare på Aronsborgs konferensanläggning utanför Bålsta. 180 yrkeslärare från Bygg- och anläggningsprogram från hela landet, varav 44 målarlärare, hade slutit upp för att träffas, inspireras och möta kollegor och branschrepresentanter.
– Det var 2018 vi träffades fysiskt sist, alltså långt före pandemin, säger Jonas Lindberg, kanslichef på MYN. Det var oerhört kul att träffa så många igen och extra kul med alla nya ansikten. Det var verkligen på tiden och det är när man ses som samtalen verkligen får plats. För mig är det oerhört lärorikt och nyttigt att få tid att lyssna på lärarna och få en bra bild av arbetet ute i skolorna, fortsätter Jonas.
På programmet stod en paneldebatt om framtidens yrkesutbildning följt av information om byggkonjunkturen under rubriken “Är det färdigbyggt i byggbranschen?” Glädjande kunde Byggföretagens expert på plats berätta att så inte är fallet, det finns hopp, ett stort behov av nya bostäder och underhåll av såväl byggnader som infrastruktur, även om konjunkturen just nu gör så att färre byggen är igång än på många år.
Deltagarna fick också lyssna på en föreläsning om vikten av tidiga stödinsatser för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, även kallade NPF, av Jill C Faulkner. Jill berättade om hennes livshistoria med autism, från skolelev fram till att hon idag är en vuxen, framgångsrik entreprenör och föreläsare.
MYN och BYN hade också dukat upp ett smörgåsbord av temaseminarium som deltagarna roterade runt på. Ämnena för seminarierna var digitalisering i byggutbildning, hur man implementerar hållbarhet i innehållet i Bygg- och Anläggningsprogrammet samt information från Skolverket om den nya ämnesutformade gymnasieskolan.
I pauserna kunde deltagarna besöka ett antal utställare med branschanknytning och från läromedelsförlagen som också fanns på plats, liksom representanter från MYN, BYN och Skolverket.
Nästa yrkeslärarkonferens planeras till våren 2026, du kommer väl då?
Wilma Engelbrektsson gav ett starkt formbesked inför VM i Lyon
Finlands nationella yrkestävling Taitaja Mästare 2024 har avslutats! Taitaja, det finska ordet för ”Mästare”, ägde i år rum mellan den 20-23 maj i Kuopio och Sverige hade flera tävlande på plats för att träningstävla. Taitaja, som är en finsk motsvarighet till det svenska Yrkes-SM, är en årlig tävling som anordnas med stöd från Skills Finland.
Vid sidan av de nationella tävlingarna träningstävlade flera länder mot varandra i olika yrken. Wilma Engelbrektsson, Sveriges representant i måleri, gav ett gott formbesked och lyckades ta hem en andraplats i hård konkurrens mot Schweiz och Finland (första- respektive tredjeplats).
Leila Al-Seadi, Sveriges landslagscoach i måleri, fanns självklart på plats för att stötta och kontrollera formen på sin tävlande. De två håller regelbunden kontakt och ses en gång i månaden för att slipa på de olika tävlingsmomenten, men att befinna sig på en tävling är trots allt speciellt:
– Jag blev väldigt positivt överraskad av är hur otroligt lösningsorienterad Wilma är, även under brinnande tävling. Hon hade lite problem med att få täckning med en röd kulör som även de andra tävlande kämpade med, och testade sig snabbt fram med olika tekniker för att få fram en kanonlösning, säger Leila och fortsätter:
– Att hela tiden lösa små och stora problem är en så oerhört stor del av vårt yrke, så jag känner mig verkligen så galet peppad på att Wilma ska få chansen att visa upp sig i VM.
Wilma Engelbrektsson, som vann Måleri-SM 2022, har alltid imponerat med sitt goda handlag och inte minst sin förmåga att hålla sig lugn i pressade situationer:
– Det kan jag nog tycka är en av mina starkare sidor. Även om det är betydligt mycket mer som pågår i huvudet än vad som kanske syns utifrån. Jag tänker på ganska många saker även i vanliga fall, så när det blir tävling känns det lite som att verkligheten matchar tempot i hjärnan, berättar Wilma och forsätter:
– Jag brukar tänka att ‘jag tar dä imörrn’. Så länge allting blir klart och håller en nivå som jag är nöjd med, så vinner jag ingenting på att få ett sammanbrott mitt under tävling. Om någonting inte fungerar, så gör jag någonting som går bra tills jag tänkt ut en lösning på problemet. En tävling håller ju på i flera dagar, så då är det bättre att ge sig själv lite tid att tänka istället för att bara bli stressad och irriterad på att någonting inte fungerar.
Lever upp vid tävling
Yrkes-VM i Lyon äger rum 10–15 september i år, och Leila Al-Seadi har gott om idéer kring hur Wilmas kämpaglöd ska hållas vid liv fram tills tävlingen går av stapeln:
– Wilma lever verkligen upp så fort det blir tävling, det är då hon tänder till på riktigt. Så då ska hon förstås få tävla så mycket som möjligt. Just nu håller jag på att försöka få ihop en sista tävling inför VM där det Nya Landslaget (Céline Hansen, Sandra Mellgren och Leon Thorby-Löfberg) ska träffas och tävla mot Wilma med samma uppgifter. Vi vet att hon har grym potential, men jag skulle vilja försöka skruva upp hastigheten lite till; då tror jag att hon skulle kunna gå hur långt som helst, säger Leila.
Wilma själv är också inne på att öka hastigheten, och försöker att variera träningen så mycket hon kan, samtidigt som hon arbetar mer än 40 timmar i veckan och är i färd med att starta eget:
– Något som jag tog med mig från Taitaja var att det är oerhört viktigt att kunna vara kvicktänkt när ett problem uppstår. Vi hade en röd kulör som torkade jättesnabbt och inte riktigt ville täcka, och då minns jag en coach från SM som sagt att man kunde slänga upp en helt annan färg först som bas. Jag provade med en blå färg och fick direkt bättre täckning med den röda! Så jag kommer definitivt att fördjupa mig mer i färglära och teori fram tills VM, berättar Wilma och fortsätter:
– Sedan försöker jag att ta fram ett nytt rutnät (till bildöverföring och hastighetsmoment, reds anm.) varje vecka som jag ska sätta på första försöket. Tidigare har jag nog tränat lite väl mycket på att slipa på ett motiv så att det ska bli bra, men det har man inte riktigt möjlighet till när det är tävling.
Gråter av stolthet
Känslorna inför VM är alltjämt positiva, även om Leila själv bävar lite inför den sista dagen:
– I internationella tävlingar är det först på slutet av den sista dagen som vi coacher får stå framför tävlingsbåsen, och jag minns hur jag grät framför Marcus (Gustafson, SM-trea 2022) bås under EM i Gdansk 2023. Det blir så oerhört mycket känslor, och eftersom jag och Wilma kommit varandra så nära vet jag att det kommer bli riktig ful-gråt vid VM, skrattar Leila.
– Det är kanske bäst att jag stannar på hotellet!
Lärlingarnas verktygsutrustning uppdaterad
En ändamålsenlig och modern utrustning är central för att en målare ska kunna göra ett bra och rationellt arbete. I samband med att en lärling får sin första anställning ska arbetsgivaren förse lärlingen med en komplett verktygsutrustning med innehåll enligt MYN:s anvisningar. Därefter tillhör verktygsutrustningen lärlingen som ansvarar för att komplettera utrustningen själv, precis på samma sätt som utlärda målare gör.
Lärlingarnas verktygsutrustning har ett omfattande innehåll. MYN uppdaterade innehållet senast 2012 och sedan dess har utvecklingen i måleribranschen gått framåt. Vissa produkter i listan har också utgått och måleribranschens parter bestämde nyligen att det var dags att se över innehållet igen. Nu är den nya utrustningslistan klar. Arbetet med innehållet har skett i samverkan med verktygsleverantörerna där MYN tagit del av de respektive leverantörernas sortiment och synpunkter.
– Det här har varit ett spännande uppdrag, säger Jimmie Rignell, projektledare på MYN och ansvarig för arbetet med uppdateringen. Det är av yttersta vikt att förse lärlingarna med högkvalitativa, ergonomiska och hållbara proffsverktyg, anpassade efter måleribranschens tekniska framsteg. Genom att uppdatera verktygsutrustningen säkerställer vi att lärlingarna har de optimala förutsättningarna för sin utbildning och framtida karriär.
MYN har med hjälp av informationen från leverantörerna analyserat vad som behövs för att lärlingarna ska kunna genomföra den grundutbildning som beskrivs i utbildningsplanen. Utifrån det har parterna bestämt vad verktygsutrustningen ska innehålla.
– Det är utbildningsplanen och det som arbetsgivare och lärling förväntas göra under utbildningstiden som ligger till grund för verktygsutrustningen och dess innehåll. I arbetet har vi hela tiden haft fokus på detta. En viktig del för parterna har också varit att utrustningslistan ska vara varumärkesneutral så att företag och lärling kan välja verktyg från valfri leverantör och utifrån de förutsättningar som råder, säger Jonas Lindberg, kanslichef på MYN. Med denna verktygsutrustning får alla lärlingar en bra start i yrket samtidigt som målaren under sin yrkesverksamma tid kan göra löpande kompletteringar utifrån eget behov, fortsätter Jonas.
MYN råder alla lärare att ta del av den nya verktygsutrusningslistan och informera elever som tar examen om det nya innehållet.
Hela verktygslistan finns på MYN:s webbplats. Verktygsutrustning för lärlingar | Målare (malare.nu)
Användbara filmer på YouTube för dig som yrkeslärare
MYN:s Youtube-kanal innehåller filmer som kan vara användbara för dig som jobbar i skolvärlden.
Du som är studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare eller handledare kan ha stor användning av MYN:s filmer som finns publicerade på vår Youtube-kanal. Där finns filmer som du kan visa på öppet hus, för elever som ska välja gymnasieprogram, och även dokumentation från hur det går till på Måleri-SM. Kolla utbudet här.
Anställning av lärlingar – hur går det till egentligen och vad behöver lärare göra?
Det är under sommarmånaderna som många elever påbörjar sin första anställning i måleribranschen. För att din gymnasieelev ska få tillgodoräkna sig sina utbildningstimmar är det viktigt att både du som yrkeslärare och arbetsgivaren gör rätt i samband med anställningen.
Här listar vi ett antal saker som det är bra om du och eleven känner till:
- Yrkeslärare behöver ett användarkonto för att registrera elever som tar examen i Lärlingsportalen.
- I samband med registreringen sker ska eleven godkänna att Måleribranschens Yrkesnämnd, MYN, hanterar personuppgifter i Lärlingsportalen. Detta görs via en blankett. Blanketten och mer information om rutinerna hittar du på MYN:s hemsida: Lärlingsportalen för yrkeslärare | Målare (malare.nu)
- Glöm inte att räkna med frånvaro och eventuell feriearbetad tid när du registrerar eleven.
- När en arbetsgivare i sin tur anställer en elev som lärling ska detta anmälas till MYN genom att arbetsgivaren ansöker om att anställa lärlingen i Lärlingsportalen.
- Så länge lärlingen är anställd i företaget dokumenterar och fördelar arbetsgivaren lärlingens utbildningstimmar på utbildningsmomenten månadsvis i Lärlingsportalen.
- Genom sitt användarkonto kan lärlingen enkelt följa upp sin egen utbildning och till exempel göra teoriprovet inför gesällprovet i Lärlingsportalen. Lärlingar kan enkelt logga in via BankID.
- Vad lärlingens utbildning ska innehålla finns beskrivet i utbildningsplanen. Den finns på MYN:s hemsida: Utbildningsplan för lärling | Målare (malare.nu)
Tänk på detta!
- Det är viktigt att eleven anställs i ett kollektivavtalsbundet företag för att utbildningstid ska kunna tillgodoräknas.
- Anställningen inleds vanligtvis med en provanställning som sen automatiskt blir en tillsvidareanställning när prövotiden har upphört.
- I samband med anställningen ska lärlingen erbjudas en hälsoundersökning.
- Arbetsgivaren ska ge lärlingen en komplett verktygsutrustning, vid första anställningens början.
- Elever från vuxenutbildning registreras inte i Lärlingsportalen av lärare. De ska endast ha sitt betyg. Registreringen sker av MYN när eleven blir anställd.
- Måleribranschen har under en period haft en del tekniska problem med Måleriportalen, vilket påverkar vissa användare i Lärlingsportalen. Lärlingar påverkas i viss omfattning eftersom arbetsgivarna i skrivande stund inte kan göra vissa ärenden kopplat till lärlingar. MYN och måleribranschens parter arbetar för att lösa problemen. Det kan vara bra att eleverna känner till detta. Mer information finns på Måleriportalens hemsida: Måleriportalen (maleriportalen.se)